Curriculum vitae

 

Janneke Leber
23-06-1967
Freelance schrijver/redacteur/copywriter 

Wat ga ik doen? Dat was de grote vraag na mijn studie Vertaal-wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. De studie was fantastisch geweest, maar een baan als vertaler (slecht betaald en niet erg creatief) sprak me minder aan. Dus ik besloot tegen iedereen te roepen dat ik wilde schrijven. Ik had al enige ervaring opgedaan als freelance-sportjournalist van de Gooi- en Eemlander en dat was me goed bevallen. Afijn, mijn roep bereikte o.a. de oprichters van het blad Strictly en zo werd ik hun eindredacteur. Een wervelende en leerzame tijd volgde. Binnen no time groeiden we van een Amsterdams uitgaansblaadje naar een landelijk ‘ultra lifestyle magazine’, zoals we het bluffend en ironisch noemden. We zaten op een etage in Amsterdam West, met z’n allen in een ruimte zodat ik niet alleen leerde wat eindredactie inhield, maar ook zag wat een bladmanager doet en hoorde hoe je een advertentie verkoopt, kortom: hoe je een blad maakt. Ondertussen kwamen de hele dag de hipste fotografen, stylisten en redacteuren over de vloer, zaten we bovenop iedere nieuwe stroming, maar ontdekten we ook dat een blad maken duur is, dus veel betaald kreeg ik niet. Daarom schreef ik daarnaast freelance voor verschillende bladen, zoals het zeer serieuze De Talen (Wolters-Noordhoff). En werd ik, als zogenaamde ‘jongeren-expert’, aangetrokken door reclamebureau IPP om copy te leveren voor de Peter Stuyvesant-campagnes, waarvan er verschillende internationaal zijn gebruikt. Een van de dingen die in die jaren (we zitten nu midden jaren ’90) ‘hot’ was, waren de nieuwe ‘extreme sports’, zoals snowboarden, raften, biken en skaten. Bij Strictly Media werd besloten over dit onderwerp een nieuwe titel in de markt te zetten: Mundo – Jaarboek Sportieve Vakanties. Hiervan was ik de bedenker en twee jaar lang de hoofdredacteur waar ik veel plezier aan beleefde. Dit alles leidde er weer toe dat ik gevraagd voor weer iets heel nieuws: een restyling, namelijk die van het Sky Radio Magazine. Dat blad was ondergebracht bij uitgeverij Magazine Makers. De opdracht was interessant, alleen nam de uitgever het niet zo nauw met de betaling (zacht uitgedrukt), dus dat werd een rechtzaak (gewonnen). Ik besloot na deze negatieve ervaring om eens te kiezen voor ‘de vastigheid van een vaste baan’ en werd aangenomen als eindredacteur voor het nieuwe, spraakmakende sportblad SportVisie, bij uitgeverij Audax. Ook dat was een bijzondere tijd, waarin we met een jong en gemotiveerd team een bijzondere titel van de grond tilden. Totdat de aandeelhouders onenigheid kregen en de stekker eruit trokken. Een jaarcontract bleek toen ineens toch niet zo veel waarde te hebben. In de drie maanden die we nog doorbetaald kregen, besloot ik iets leuks te gaan doen en schreef een kinderboek: Bo & Brammetje. Daarna besloot ik mijn eigen tekstbureau JCL Teksten weer verder uit te gaan bouwen. In het jaar dat volgde (1999) werkte ik als freelance-copywriter voor het reclamebureau Kern, Habbema, Yap (Coca Cola, ABN AMRO) en werkte ik als freelance-redacteur en eindredacteur, voor o.m. Libelle, Santé, Vriendin en TeleVizier. In juli 2000 beviel ik van mijn zoon, waarna ik het een tijdje wat rustiger aan deed en voornamelijk werkte voor AVRObode. Na een jaar begaf ik me daarnaast ook op het pad van de commerciële media, schreef onder meer voor KPN Highlights en zat in de redactie van Etos Idé. Doordat mijn zoontje graag naar Sesamstraat kijkt en ik van hem een tijd verplicht mee moest kijken, besloot ik van een nood een deugd te maken en sketches voor dit programma te gaan schrijven, waarvan ik er nu een aantal heb verkocht. Zelf dingen bedenken en opzetten bleek ik sowieso erg leuk te vinden, dus sinds 2003 houd ik me ook bezig met de productie van, wat ik dan maar noem: speciale projecten. Zo is in mijn woonplaats Bussum onlangs een monumentale kerk verbouwd tot een appartementencomplex. Op kosten van de projectontwikkelaar (Heijmans IBC) heb ik een boekje gerealiseerd over de geschiedenis van deze kerk, bedoeld voor de bewoners en tevens door Heijmans gebruikt als relatiegeschenk. Zo komen we bij het heden. Waarin ik nog altijd werk voor AVRObode, TeleVizier en voor de overheidsinstantie Senter en het mannentv–blad TVFilm. Maar ik sta altijd open voor nieuwe projecten en leuke opdrachtgevers. “Je moet je cv een beetje aancharmeren”, zei iemand laatst tegen mij. Ik weet niet precies wat aancharmeren betekent, maar dit leek me wel een aardige opzet. Ik hoop duidelijk gemaakt te hebben wat ik kan, maar ook wie ik ben. En wie nog meer informatie wil, kan terecht op mijn weblog, te vinden op: Eenmaal Daags Janneke
zerospacer